galopp

Nu har vi på allvar påbörjat galopparbetet med min prins. Han har nu så mycket muskler och har kommit så långt att det är dags för nästa steg. Tarzan har för tillfället bara ett läge i sin galopp - framåt.
 
För att bli mer säker i hoppningen (speciellt jag) så behöver vi träna upp galoppen. Grundtempot ska vara samlat, han ska trampa under sig och kunna hålla jämnt takt och tempo. Nu är han inte så reglerbar och orkar inte riktigt bära sig ordentligt, vilket gör att omhoppningssvängar är helt att glömma!
 
De senaste passen har alltså innehållit betydligt mer galopp än innan. För att träna upp gaoppen så har vi gjort mycket samlingar. Fattar galoppen, håller ihop honom och rider med mycket säte. Jag verkligen RIDER honom till en samlad galopp. Han tycker självklart det är jobbigt och vill gärna sakta av när det blir tungt, när jag känner att han vill sakta av så ökar jag ganska exposivt ca 3-4 galoppsprång för att sedan lirka in honom igen.
 
Anna och jag gjorde en bra övning igår;
 
 
 
Två kryss som hoppades som studs, men vääldigt ihoptryckta. Ett långt galoppsprång och sedan två "snabba" studs igen (tilläggas att det var väldigt lågt). En jättebra övning som man verkligen behövde ha koll på galoppen för att fixa, samtidigt som hästarna var tvugna att vara väldigt kviska i benen. Det hela handlade om tempoväxlingar, att kunna öka imellan samtidigt som man behöll takten inför nästa "serie".
 
I slutet av passet så hoppade vi en serie i taget på en oval volt, en jättebra övning för oss då vi verkligen var tvugna att rida ihop oss på volten för att förbereda oss.
 
 
 
Till en början var vi lite här och där, men i slutet av passet kändes det helt underbart! DEN galoppen var helt makalös! Anna frågade mig "Vad sitter du på för häst nu Sofie?". Jag var helt mållös och undrade vad som hände. Haha.
Det är så härligt när det går bra och det gör mig bara ännu mer taggad på ridningen. Jag vill rida heeela tiden.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0