Pia träning



Anna och jag Åkte till Pia Onsdags för lite hoppning. Tarzan var helt vild i transporten, inte likt honom! Trodde han skulle vara genomsvett när vi kom fram men när jag öppnade dörren så stod han typ och sov, haha. Ögontjänare.. Vi kom igång sent med lektionen eftersom gruppen innan oss drog ut på tiden, så vi var alla fem uppvärmda när vi kom in på banan. Red fram lite mer seriöst och galopperade en hel del. Sen var det dags för lite bommar. Vi började med denna övning;
Vi kom i trav över bommarna och när vi kom ut till spåret så fattade vi galopp, hoppade ett räcke på volt för att sedan sakta av till trav och gå ut över dom andra bommarna. Tyckte vi klarade denna övning fint, några gånger så blev jag tvungen att rida utanför hindret ett varv i galopp för att få orning på honom, men annara skötte han sig fint! Denna övning gjorde vi tre gånger var i varje varv. Sedan gjordes travbommarana om till hinder och så gjorde vi samma övning, men med galopp från början. Gick kanon, men har var så otroligt pigg, haha!
Gick över till denna övning där det stod två kombinationer innanför spåret. Här var det lite knepiga avstånd. 7m - 20m - 7m. Vi fick själva bestämma hur vi skulle göra, om vi skulle ta 5 eller 6 galoppsprång mellan kombinationerna. Vi skulle planera vår ridning på bästa sätt för att hästarna skulle orka med avståndet på den sista kombinationen.
Jag red sist och hann se hur de övriga tänkte och red. Jag tycker det är så svårt att planera sådär, jag rider mer på känsla och jag tänkte att jag planerar mina galoppsprång beroende på hur jag kommer ur den första kombinationen. Men eftersom hindren var låga (70cm) så visste jag att avståndet blev lite långt. Tarzan var pigg så jag behövde inte rida på speciellt i kombination 1. Jag plockade ihop honom efter kombinationen och red ihop honom lite. Här red vi på 6 språng. Resultatet blev perfekt.
 
Sedan vände vi och kom från andra hållet. Nu höjdes även hindren (de hamnade nu på ca 90-1m uppskattningsvis). Jag kände att han rann iväg för mig redan över första kombinationen och han hoppade mig nästan ur sadeln, det blev lite dragkamp mellan kombinationerna och jag tappade stigbygeln mitt i allt vilket gjorde att jag tog i honom för mycklet. Vi avbröt i mitten och jag kom igen. Nu var han mer fokuserad och avständet i kombinationen stämde bättre denna gång. Jag tog tillbaks honom men tjaffsade inte för mycket med honom, utan lät honom gå på. Nu blev det 5 lite större språng i mellan som jag tänkt.
 
 
Vi avslutade med en bana som innehöll mycket tighta svängar. Jag såg att Pia höjt hindren under tiden men jag red på som vanligt. Första rundan blev det lite missförstånd, Vi kom lite nära och lite långt ifrån ibland men Tarzan löste det åt mig.
Andra rundan var jag mycket mer taggad att få till och här gick det som en j*vla dans. Jag riktigt kände hur rätt jag red och hur rätt Tarzan gjorde. Några av sprången kändes det verkligen som att vi flög, haha! Sån underbar känsla alltså! Allt bara satt liksom!
 
Skrittade av honom för hand sen och insåg först då hur stora hindren var. Ena räcket var minst en meter (om inte mer!), samma sak med en av oxrarna. Herregud så stolt jag var! Anna sa till mig att hon tyckte vi gjorde ett jätte bra jobb och att jag verkligen skulle vara stolt. Det var jag!
 
 
Nu är det nog pay and jump som gäller för oss nästa helg. Jag känner mig mentalt redo för det nu. Det blir nog 90-.1m tror jag. Om jag får med mig någon till hjälp dvs.
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0