Räkna ut åldern på din häst

Hittade en rolig grej på en annan blogg och var bara tvungen att låna den. Stämmer verkligen det här? Det är ju roligt att ränka på i allafall och det vore ju coolt om det skulle stämma :).

När hästen är:

1år = 5år i människoår

2år = 10år i människoår

3år = 15år i människoår

4år = 18år i människoår

5år =  21år i människoår

6år = 24år i människoår

...osv...

Man ränkar alltså fem "hästår" på varje år fram tills det att hästen är tre. Efter det räknar man tre "hästår" per år.
Alltså enligt den här tabellen så skulle Tarzan vara 36år. Jovars, det kan väll allt vara troligt.
Hur "gamla" är era hästar?



Kommentarer
Natalja

Hillbilly är 6 år, alltså 24 i människoår ;)

Men det tkr jag inte stämmer, haha! Han är mer som 10-11 i människoår, supersnäll och go, men kan vara en riktig buse ibland ;) haha!

2011-09-30 @ 08:56:24
URL: http://nataljas.blogg.se/
Sofia

Kunde det varit min du hitta den på kanske? ;D hihi..

Min häst är 15i människoår och blir 18nästa år vilket jag tycker stämmer otroligt bra! tänk att när man är 15år som människa, då får man börja styrketräna, och det är när hästar är 3år som många börjar rida sina hästar. Sen när man är 18år så kan man ta körkort och gå på krogen osv. och när hästen då är 4år så får man börja tävla den. Jag tycker det passar. När hästen sen är 20år då är det 65år i människosår, alltså pensionär :D

2011-09-30 @ 15:40:12
URL: http://sofiastotto.bloggplatsen.se
Josefin

Oj jösses! Då borde mina hästar vara typ 60, 72 och 84år!

2012-01-15 @ 12:25:20
URL: http://noriffraff.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0