my dear saddle

Igår kväll tog jag Tarzan och for iväg till Hult och red med Anna och Mirre på ridbanan. Vilken lyx det är att få rida på bana och framförallt att ha sällskap! tog med mig båda sadlarna och bad Anna kolla på dressyren. Den ligger i väldig bakvikt nu, jag trodde att det var för att han blivit bredare så den har blivit för smal då den låg bra förut. Men den är inte för smal. Konstigt? Anna la på sin isabell med samma järn i och den låg bra, så det var skit knepigt.. Anna sa i allafall att eftersom den inte är för smal, så kan man höja upp den lite bak. Så vi la under en padd bak. Då låg den helt okej. Så nu kan jag rida så tillsvidare. Håller koll varje dag på annonser om det skulle dyka upp någon isabell (wintec snackar vi om alltså). Är det förresten någon som är intresserad av en wintec 500 dressyr så hojta till!



Kommentarer
jossan

Det är väldigt olika från modell till modell vilken sadel som passar alla olika ryggformer. :-) En sadel behöver inte vara för smal för att ligga i bakvikt, men oftast är det orsaken.



Min häst har en extremt rak rygg, och hon kräver en hyffsat bred bomvidd, samtidigt som hon behöver tyngdpunkten långt fram. På henne låg nästan ALLA dressyrsadlar jag testat i bakvikt, trots att dom inte var för smala.



Jag har testat just den sadel du har, Wintec 500, och den låg EXTREMT i bakvikt på min häst.



Wintec Isabell Werth däremot, ligger helt i balans och följer ryggen fint på min häst. Så, det är väldigt olika.



Personligen skulle jag inte kompensera med att padda upp med kilpadd varken fram- eller baktill på en sadel som ligger illa.

2012-04-18 @ 18:03:20
URL: http://minfux.blogg.se/
jossan

Jag kan tipsa om en Tekna, förövrigt. :-) Själv HATADE jag Isabellen så sålde den efter en ridtur, haha. Behöver en sadel med betydligt nättare säte. Tekna är en mycket prisvärd och trevlig sadel tycker jag. :)

2012-04-18 @ 18:04:15
URL: http://minfux.blogg.se/
Jossan

sv: Jamen dåså! :-) Kör på om han inte misstycker.



Haha det roliga är att jag haft en Isabell förut, och då ÄLSKADE jag den. Grinade typ när jag sålde den (inte riktigt haha)...



Köpte en till nu i vintras, avskydde den så sålde den efter första ridturen. De är knepigt hur man förändras! :P Haha.

2012-04-18 @ 21:34:43
URL: http://minfux.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0