Den efterlängtade hoppningen

idag åkte jag med Tarz på hoppträning. Gud så kul det var!
Har tyvärr inga bildder el film, men så här såg övningen ut;



1. cavaletti - oxer - cavaletti
2. liten oxer
3. räcke med liten låda under
4. räcke med liten mur under

Vi började hoppa fram i trav, för min del så känns det säkrast då jag inte riktigt kan hans avstånd och i traven kan man inte komma för fel. Först hoppade vi fram på diagonalerna, som en åtta. efter det hoppade vi oxrarna runt fyrkantsspåret. Min svåra del var hinder 1. Tarzan har aldrig blivit riden i ridhuset innan så han tyckte det var otäck att gå nära väggarna när vi skulle hoppa (de flesta hästar har det problemet i vårt ridhus, då det är så himla litet, kortsidan rymmer 3-4 galoppsprång, det finns bara två ridhus i sverige som är mindre säger Anders).
Jag hade så himla svårt att vänta ut honom och inte komma före honom i språnget, vilket gjorde att jag tyngde ner honom och han rev. Jag försökte veerkligen, och tillslut gick det lite bättre, men jag vet att det är en av mina svagheter när get gäller "serier" att sitta tillbaks och inte vara före honom. Här är det träning som gäller!

I övrigt så gick det väldigt bra, tillslut så hoppade vi en hel bana i galopp! Förrutom hinder 1 såklart som var gjort för att trava in på. Klarar man av att rida en stor häst i galopp runt en bana i vårt ridhus så är det verkligen omhoppningssvängar som gäller. Trots att det är väldigt litet så är det bra träning. Klarar man att hoppa en bana här så klarar man att hoppa en bana överallt. haha

Fick beröm för hans kropp som Anna tyckte har blivit jätte fin och han har byggt riktiga rumpmuskler grabben! Sånt är alltid kul att höra.

Trots att vi knappt galopperat något på över en månad pga isen så hade han sjukt fin galopp. Tror nog allt skritt och travarbete satt sig ordentligt.

Jag längtar redan till nästa träning!


Kommentarer
Natalja

Gud va roligt!!

Alltid kul när man känner sig nöjd och fått fint berömm! :D

2012-02-12 @ 23:27:33
URL: http://ltotheove.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0