ändringar

Istället för intervaller idag så red jag igenom dressyrprogrammet lite. Eftersom jag står som 1a reserv till dressyrlaget så är det lika bra att träna in programmet för första omgången redan nu. Red på grannens gärde och red fram programmet i skritt först, efter det så jobbade vi med övergångar i skritt och trav för att sedan rida programmet i skritt och trav. Red aldrig programmet i helhet med alla gångarter utan hoppade galoppen.

Jag har fått riktigt stora problem med galoppen på sista tiden. Tarzan har en väldigt trevlig och taktmässig galopp, det är fattningarna vi jag har problem med. Jag stressar upp mig något enormt när jag ska lägga en fattning och det känner han ju såklart av på en gång! Vilket gör att det inte blir några snygga fattningar. Jag har en tendens att luta mig över honom istället för att sitta tillbaks och fatta med sätet. Vilket gör att han måste fånga upp mig, så blir det spring in i galoppen..

Jag har sådan ångest över det här. Hur ska det se ut på en dressyrtävling när man inte ens kan göra en galoppfattning?

Själv tror jag min ångest bottnar i att jag är så rädd för fördommar. Jag tror att bara för att jag har en travare så kommer alla titta snett på oss på dressyrtävlingarna, sätter vi då inte fattningarna på pricken så kommer alla bara fnysa och skaka på huvudet..


Jag måste komma över min presentationsångest nu och ta tag i det här. Fattningarna ska sitta innan sommaren. Men jag måste samtidigt inse att jag kan inte vara bäst på allt. Alla ryttare har sina brister som man måste ta itu med.


Kommentarer
Sofia

Den gången jag va med när en tjej skulle iväg på hopp clearround med Tarzan så va det många som kom fram och frågade vad det va för en snygg häst! :)Oroa dig inte för galoppfattningarna, luta dig tillbaka och vänta ut, om det så tar lång tid för själva fattningen att komma så har du iaf inte stressat dig igenom fattningen. Och dom får bakbenen mycket mer under sig om man lutar sig tillbaka. Det rådet har jag fått av min tränare. <3

2012-03-08 @ 07:06:13
URL: http://sofiastotto.bloggplatsen.se
jossan

Jag har tävlat dressyr flera ggr utan att ha kunnat ta vänster galopp på min häst :D Haha det funkar de å ;) Så ut och kör ni!!

2012-03-08 @ 19:22:03
URL: http://minfux.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0