Hopptävling 20/5

Dagen började bra och jag var inte ens nervös (kors i taket) när vi åkte hemifrån, bara förväntansfull. Det var ju inte bara tävling. Utan jag fyllde också år, 20 hela år! Inget kunde förstöra den här dagen!

Kom fram ca en timma innan start och vi började med att anmäla, betala och visa vaccinationsintyg. Efter det gick vi banan. Den här banan var väldigt schysst gjord. Inga konstiga svängar, dumt placerade hinder eller konstigt utsmyckade hinder. Kände mig väldigt säker på att det här fixar vi, nu sätter vi vår första nolla och åker hem med en rosett!
På framhoppningen var han som en gud att rida. Tog inte alltför många språng, räcket tre gånger och oxern tre gånger, det är ju trots allt alltid kaos på framhoppningen. Sedan var det dags för start. Hade tänkt mig att vi faktiskt skulle ta första hindret i galopp, fattade den, men så blev det fel. Gjorde en ny fattning ur en volt. Tror detta tog lite uppmärksamhet från Tarzan, för vad gör vi? Jo, river första hindret. Jag blev så arg på mig själv där.. Fy.

Resten av banan kändes dock bra, vi travade några gånger, men jag tyckte vi hade ett bra flyt ändå. Jag hade Pias ord i bakhuvudet att bara sitta tillbaks och rida mot hindret så ordnar det sig.
Riktigt besviken var jag men det var ju inget att hänga upp sig på, utan blickade fram mot nästa klass. Skrittade av Tarzan och stallde sedan in honom i transporten och mumsa på lite hö i väntan på nästa start.





Typiskt höll oscar telefon åt fel håll när han filmade, därför den är så smal.


När vi tillslut gick nästa bana höll jag på att få en chock! Det var inte så mycket konstiga hinder men en del konstiga svängar.

Som vanligt en dålig pain bild. Men ser ni hur man ska ridan? Från diagonalen, snäv sväng in i kombinationen som står väldigt nära kortsidan, med oxer in och räcke ut, banbyggarna verkar ha dille på den kombinationen för tillfället? Sedan måste man snabbt som attan svänga till nästa hinder?
Ungästklassen hade samma bana, tycker inte det är så schysst mot unghästarna att bygga såhär? Det var många som hade problem måste jag säga..

Den här klassen gick skit för oss.. Det var kokhett ute, Tarzan var trött och jag var trött. Rev första hindret, igen. Resten av banan gick helt okej ändå, fast han drog som en avlöning och var jätte stark. När vi kom till denna delen av banan så hann jag inte få ut honom tillräckligt mot kortsidan, han drog sig innåt som en ål. Men jag red på ordentligt ändå, han hoppade oxern, men sen smet han ut imellan för mig. Förstod honom då hindren kom snabbt och han hann nog inte riktigt fatta vad som hände. Kom igen, red på ännu mer, men han smiter ut igen? Nu var det bara trams, nu visste han ju att det fanns en utväg där. Blev skit irriterad och bestämde mig för att trava in, visste att jag skulle få rida som h*lvete i mellan om vi kom i trav, men jag var tvungen. Kom som sagt i trav, han hoppade men rev oxern. Jag red på som sjutton i mellan och han hoppade fint ut igen. Här valde jag att utgå då vi var frustretade båda två. Bara jag fick över honom på kombinationen så var jag nöjd.


Åkte hem med mitt självförtroende i botten, kände mig verkligen sämst! Hade tankar hela dagen på att jag inte borde ha Tarzan, att det är synd om honom att jag inte kan rida honom ordentligt. Att han borde få komma till någon som kan. Usch vad jobbigt det är att ha den känslan..


Nu går det bättre, fick låna en bok av anna som handlade om träningspsykologi inom hästsport. Känner mig väldigt träffad av allt som står, men det finns många bra tips och övningar som jag ska göra. Mitt dåliga självförtroende kommer inte försvinna över en natt, men förhoppningsvis kommer det bli bättre med tiden. Fram tills det så kommer jag köra stenhårt på träningar två gånger i veckan och en dressyrlektion i veckan..


Kommentarer
josefine m. ridtravaren Bellie

Jag gillar ditt inlägg skarpt! Medvetenhet och självinsikt är de två viktigaste delarna om man vill gå vidare med sina problem, och det är precis vad du har. :-) Så jag är inte alls tveksam till att ni kmr fixa de så småningom :)

2012-05-24 @ 19:32:57
URL: http://minfux.blogg.se/
josefine m. ridtravaren Bellie

sv: Vi bytte rubbet på våran, så vi har inpregnerat väggarna från grunden med olja, grundfärg och slutligen färgen vi skulle använda oss av. :-) Jag vet inte riktigt vad man använder på redan färdiga väggar, men antar att man får slipa dom och sen slänga på grundfärg och så slutfärgen då. :) ;D

2012-05-25 @ 09:42:22
URL: http://minfux.blogg.se/
josefine m. ridtravaren Bellie

sv: Haha ja :P Men de är samma här.. Går skitbra för oss på träning, hon har precis börjat lugna ner sig enormt, tar båda galopperna lungt och sansat osv. Men i förrgår när vi tävlade, vad händer? Hästen är spänd som en fiolsträng (jag var inte alls särskilt nervös, men såklart spänd jag oxå) och vi travar ungefär 90% av banan. :P Haha.. Så de är liksom träning o träning som gäller :D

2012-05-25 @ 09:52:43
URL: http://minfux.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0